Kuntotestaus

Testaa lähtötasosi ja treenaa viisaammin

Fyysisen harjoittelun vaikutukset ihmisen terveyteen ja toimintakykyyn ovat kiistattomat. Liikunnan tärkeys ymmärretään ja monet käyttävätkin suuren osan vapaa-ajastaan harjoitteluun. Aina harjoittelu ei kuitenkaan tuota toivottuja tuloksia, vaan suorituskyky voi kääntyä laskuun ja motivaatio katoaa. Kuntotestauksen avulla voidaan välttää pahimmat karikot ja harjoittelusta saadaan paras hyöty irti.

Kuntotestauksella määritellään tämänhetkisen suorituskyky ja testaus antaa eväitä harjoittelun suuntaamiseen tärkeimmille osa-alueille. Uusintatestillä selvitetään onko toteutettu harjoittelu ollut vaikuttavaa eli onko saatu aikaan mitattavia tuloksia suorituskyvyssä.

Mikä kuntotesti sopii minulle?

Aloittavalle liikkujalle paras vaihtoehto on monipuolinen suorituskyvyn arvio, jossa määritetään kehonkoostumus, kestävyyskunto, lihaskunto, liikkuvuus ja tasapaino. Testistä saatuja tuloksia verrataan samanikäisiin suomalaisiin, jolloin nähdään kaipaako jokin osa-alue erityistä huomiota. Sport Oulun testivalikoimasta aloittelijoille sopivat erityisesti KuntoCheck ja EnergiatestiKehonkoostumusmittaus tehdään Tanita-kehonkoostumusmittarilla tai perinteisellä ihopoimumittauksella.

Aktiivisemmille liikkujille suositellaan maksimaalisia testejä, jolloin voidaan määrittää kestävyysharjoittelussa tärkeitä harjoittelun tehoalueita. Maksimaaliset testit suoritetaan uupumukseen asti ja kynnysmäärityksiä varten otetaan sormenpäästä verinäytteitä maitohappotason määrittämiseksi. 

Sport Oulusta saat myös perinteiset polkupyöräergometritestit luotettavilla Monark – ergometreillä. Pienryhmissä on mahdollista ajaa pp-testi samanaikaisesti.

Testiin valmistautuminen

Tärkein asia testiin valmistautumisessa on, että testi tulee tehdä täysin terveenä. Testiä edeltävä viikko tulee olla oireeton. Jos olet sairastellut ennen testiä, ota meihin yhteyttä ja voimme arvioida tilanteen yhdessä terveysriskin välttämiseksi.


Jotta testitulos olisi mahdollisimman luotettava, tulee testi tehdä hyvin levänneenä. Testattavan harjoitustaustasta riippuen kevyttä harjoittelua on kuitenkin suositeltavaa tehdä myös testiä edeltävinä päivinä.
 

Alkoholia tulee välttää testipäivänä ja testiä edeltävänä päivänä. Myöskään runsasta kofeiinipitoisten juomien nauttimista ei suositella testipäivänä. Todella rasvaisen ruoan syömistä on myös syytä välttää vähintään 3h ennen testiä.